Skolestruktur i Hasvik Kommune

Skolestruktur i Hasvik Kommune

Ordførerens eget forslag som ble fremsatt , første gang i HAP gruppemøte den 16. juni 2021, ble vedtatt mot 1 stemme.
Ordføreren er en rutinert, erfaren og betalt politiker.  Det er svært få andre rutinerte politikere i kommunestyret.


(Jeg har også pulisert en annen sak om emnet 17, juni 2021 i denne bloggen)

Poenget mitt er at det er viktig å sette seg inn i saker før disse behandles.  Det må også sies at det ikke er foretatt politikeropplæring i denne perioden.  En kan selvsagt skylde på pandemien, men en har sett i andre sammenhenger at ting kan løses digitalt.

I gruppemøte 16. juni foreslo jeg en annen tilnærming:
Vedtak om flytting av ungdomsskoletrinnet må utsettes til en har fått vurdert de helhetlige konsekvensene av denne.  En helhetlig konsekvensanalyse legges frem for kommunestyret innen utgangen av oktober 2021.
(Dette fikk ikke tilslutning i gruppemøtet)

Skolesaken har også vært drøftet i styremøter i HAP på vårparten i år, med tendenser til en noe opphetet debatt. Ordførerens syn i saken har ikke vært tydelig nok å lese frem til 16. juni 2021.  Hennes forslag har heller ikke vært internt drøftet i HAP.  Her må jeg legge til at HAP valgprogram for 2019-2023 står følgende:

Barn og ungdom er fremtida vår.  Hasvik Arbeiderparti vil at alle barn og unge skal ha en trygg oppvekst. For å bidra til dette vil Hasvik Arbeiderparti opprettholde barnehage- og skoletilbud på alle stedene.

Det er imidlertid en kjensgjerning at barnekullene varierer i antall. Dette er både en pedagogisk og sosial utfordring. Hasvik Arbeiderparti vil derfor lede an i prosessen med å finne gode løsninger.
Prioriterte satsingsområder er bl.a:  utredning av ungdomsskoletilbud med fokus på elevene.

Jeg mener at utredningen ikke er gjort tilstrekkelig grundig.  Mitt forslag i gruppemøtet 16.6.21 gikk ut på å få vurdert de helhetlige konsekvensene av sammenslåing av ungdomsskolene.  I ettertid er det 2 ting jeg vil beklage:
1. …at jeg ikke fremsatte mitt eget forslag som et alternativ til ordførerens forslag.
2. …at jeg ikke fremsatte krav om kontravotering.

«De som er for ordførerens forslag forholder seg rolig, og de som er imot viser det med stemmetegn(som er håndsopprekning)».  Kontravotering ville eventuelt ha vist en aktiv votering for ordførerens forslag.  

Prosessen(tverrpolitiske grupper) i Kommunestyret i april 2020 er i store trekk den aktive delen i skolesaken som politikerne har hatt befatning med.  I tillegg har en fått oppsummering av høringsuttalelser, høringsuttalelsene og administrasjonens utredning i saken.
Administrasjonens utredning ble fremlagt som referatsak til kommunestyret den 11.11.20 i sak 8/20.  I denne foreligger ingen konklusjoner, kun en del faktum. En referatsak betyr at en kommunestyre representant i praksis aktivt må tilegne seg info(Praksis).

Etter vedtaket i saken i juni 2021, er utvilsomt politikerne blitt klokere.  Befolkningen, som har satt oss politikere i posisjonen, har bidratt til det.  En så viktig sak som skolene er for ethvert samfunn, burde hatt en bredere debatt, gjerne igjennom folkemøter.

Så er det også slik at kommunestyrets vedtak står til et eventuelt nytt vedtak er fattet.  I kommunestyret 10.11.21 skal bl.a revidering av lokal forskrift om skolegrensene opp.  Endringen i forskriften går på at Hasvik Skole blir 1-7 skole, Breivikbotn Skole blir 1-10 skole og Sørvær skole blir 1-7 skole.

En takk for sist?  Prosessene i forkant om flytting av ungdomsskolen fra Breivikbotn til Hasvik i sin tid, var knapt nok på et lignende nivå?  Ikke vet jeg, men noen politikere fra den tiden mener det.

Om en grundigere utredning fra en ekstern fagenhet hadde ledet til en annen beslutning er usikkert.  Det vi imidlertid kunne ha slått oss til ro med, var at beslutningen kunne ha blitt tatt på et grunnlag som de fleste kunne være tilfredse med.

Gitt ordførerens forslag til vedtak i en så viktig sak, så burde voteringsprosessen ha ledet til at enhver representant i kommunestyret den 16. juni 2021 var 100% sikker på hva en stemte for.  Hovedregelen er imidlertid at voteringen gjennomføres slik den ble gjort.
Vi vet jo også at et parti har oversendt saken til Statsforvalteren for lovlighetskontroll. Her fremkom det ikke noe uventet.

Lars

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *