Oppsummering i fergesambandet Hasvik – Øksfjord rute 500

Etter en lang tids kamp og fokus, ble det i desember 2020 endelig gjort vedtak i Troms og Finnmark Fylkeskommune om styrking av fergesambandet Hasvik – Øksfjord.

Vedtaket ble fattet i Fylkesrådets møte den 17. desember og hadde følgende ordlyd i fagnotatet:

  • Økt mannskap på eksisterende fartøyer for styrket ruteproduksjonen vinteren 2021.
    Det tas sikte på en ekstraordinær utvidelse utover dagens drift for å redusere sårbarheten i sambandet. Kommunen inviteres inn for å vurdere detaljer i utvidelsen. Midlene tildeles som en særskilt og tidfestet ekstrabevilgning, for å ikke inngå i eksisterende driftskontrakter. Effekten er bedre fleksibilitet og regulariteten i tilbudet for vinteren 2021, for fisketransportene, ansatte i fiskeindustrien og kommunen som helhet i «Kyst til marked» korridoren. Tiltaket er også juridisk akseptabelt innenfor eksisterende kontrakt. Planlagt kostnad 6 millioner kroner

Utfordringene i sambandet startet allerede 5 dager etter at nåværende anbud ble iverksatt 1.1.2016.  Etter en «vente og se»- holdning, ble det i august 2017 tatt initiativ til et møte mellom Finnmark Fylkeskommune, Boreal Sjø AS og Hasvik Kommune om ferge situasjonen.  For å opprettholde tilstrekkelig kontinuitet i sambandet, ble det allerede da gjort krav om ei dieselelektrisk 50 PBE- ferge.  Flere møter etter dette er avholdt.  Utallige e-poster og telefonsamtaler er kommunisert, både til FFK/TFFK og Boreal Sjø AS i sakens anledning.

Vedtakets form er i flere runder drøftet med fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen, samt leder i avdeling for Kollektiv og mobilitet Ole Håkon T. Haraldstad.   Hasvik Kommunes klare ønske var/er at en diesel elektrisk ferge med kapasitet på minimum 50 PBE må bli satt inn som erstatning for dagens gassferge, og at ei gassferge benyttes som stby- reserveferge.  Med andre ord, ikke økning i frekvens ved økt bemanning, men en sikring av eksisterende frekvens.

Dette har Hasvik Kommune fått gehør for.  Etter en intensjonskunngjøring i Norge og EU, ble det den 29. mars klart at dette kunne iverksettes.
Etter flere oppfølginger ble det torsdag 29.04.21 klart hva Boreal Sjø kunne levere:

  • Boreal Sjø melder at de har hatt utfordringer med fartøy disponeringer, bl.a på grunn av covid-19 situasjonen og smitteutbrudd på verft.
    Selskapet har sjekket tilgjengeligheten i markedet på innleiefartøyer med kapasitet iht. FP1EO-27 eller høyere, og har gjennom samarbeid med et annet selskap muligheten til å tilby ekstra kapasitet. Ekstra kapasitet vil ha en døgnpris tilsvarende kr. 240 000(tilsvarer 25 dager) Rutedrift kunne starte i løpet av uke 18. Dette er ett stort fartøy med kapasitet på ca. 70-80 PBE på hoveddekket, og kan ha begrensninger ved anløp grunnet vindfang. Fartøyet kan for tiden ikke ta farlig last, men det vil bli forsøkt å få tillatelsen for dette før en evt. igangsettelse.
    Farlig last kan eventuelt betjenes av de turene som betjenes av eksisterende ferger på sambandet.

    Hvis det er et alternativ kan det være mulig å øke produksjonen (x 1,5) med ekstra besetninger som kan gi varighet på ca. 100 dager innenfor samme kostnadsramme. Avhengig av tilgjengelig rekruttering av ytterligere personell.

Dette er fra Hasvik Kommunes side ikke aktuelt å akseptere grunnet tilbudets begrensninger, varighet og ytterligere belastninger på eksisterende materiell.  «Tilbudet» fra Boreal Sjø ansees for å være et hån mot samfunnets næringsliv og befolkning!  Tiden tatt i betraktning, kan en undre seg over om Boreal Sjø har kapasitet til å sette inn reserveferge ved en eventuell teknisk svikt på en av gassfergene.

Statsforvalteren i Troms og Finnmark er også orientert om forsyningssituasjonen hva angår gass til fergene i sambandet.  Gassen er tidligere levert fra Melkøya. På grunn av brannen i september 2020, leveres nå gassen fra Nord Finland.  Dette medfører ytterligere en betydelig usikkerhet i drifta av fergene.
«Standardiserte» meldinger sier aldri noe om kanselleringer/innstiller skyldes forsinkelser eller uteblivelser av gassleveranser.

Boreal Sjø AS bruker en måned på å gjøre sine vurderinger.  I tillegg var TFFK vedtak kjent gjennom direkte kommunikasjon fra TFFK og Hasvik Kommune tidlig i januar 2021, og iallfall etter møte 17. februar 2021.
Det er beklagelig at Boreal Sjø ikke har klart å kommunisere progresjon i styrking av Hasvik – Øksfjord- sambandet til sine brukere.  Dette på tross av henvendelser både fra TFFK og Hasvik Kommune.

Vi vil samtidig benytte anledningen til å gi honnør til fylkesrådet for å se nødvendigheten av en styrking i Hasvik – Øksfjord- sambandet.  Dette i seg selv, og tidligere positive vedtak av FFK, sier noe om at regionale politikere faktisk erkjenner de famøse vedtak som ble gjort før etableringen av dagens fergeanbud 1.1.2016.  Da ble det slik at fergemidler fra staten til 6 fergesamband i Finnmark ikke ble utnyttet med mer enn 75%.  Resten gikk til styrking av annen samferdsel, bl.a VX Hammerfest – Alta!

Jobben er definitivt ikke gjort. Løsninger må finnes fra 1.1.22. Den saken bør fylkesrådet straks ta tak i.

Lars

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *