FERGESAMBANDET HASVIK – ØKSFJORD

FERGESAMBANDET HASVIK – ØKSFJORD

Historikk og fakta
Hasvik- samfunnene har hatt sitt fergesamband med fastlandet siden 1975.  Sambandet har vært et riksvei- samband frem til 2010.  Etter dette ble sambandet finansiert via et fylkeskommunalt budsjett.  Fjord1 trafikkerte sambandet frem til 31.12.2015.  Fra 1.1.2016 er sambandet trafikkert av Boreal Transport med 2 gassferger som også betjener 2 samband i Loppa Kommune.

Alternativ ferge må inn i sambandet!

Det skjer faktisk at det blir feil på gassferger. Det har faktisk skjedd at det har vært feil på 2 gassferger samtidig.  Det er også slik at anbudskriteriene også setter ramme for NÅR en reserveferge skal settes inn i trafikk.  I dette sambandet gjelder at reserveferge skal settes inn fra og med dag nr 5!

I Finnmark- området er det 6 fergestrekninger.  Hasvik-Øksfjord- sambandet er det største.  Det overføres årlig ca kr 120 mill kr fra staten til drift av sambandene.  Disse midlene er IKKE øremerket.  Vi har erfart at det benyttes ca 87 mill kr årlig til drift av ferger i Finnmark(2017). 

Sambandet har ca 5000 trailerbevegelser årlig som i hovedsak transporterer varer/fisk til/fra Hasvik Kommune.  Periodevis oppleves gjenstående trafikk.  Under prosessen med gassfergene i 2014 fikk politikerne i Hasvik Kommune endret størrelsen fra 32 PBE til 40 PBE uten at motorkapasitet ble oppgradert.  Det ble også gjort krav om 60 PBE og overfartstid på 1 time.  Dette ble ikke innfridd.

Nå- situasjonen
Hva er kvalitet for Hasvik- samfunnet?  Kvalitet er hva du ikke ser, den føles!  Transport av varer og tjenester går som hovedsak over Lopphavet.  Sambandet er en del av FV 882.  For varer til/fra fiskerikommunen Hasvik er det den eneste forbindelsen vi har.  Svikter den, så får det selvsagt konsekvenser for næringsliv og befolkning.

Etter 4 års tjeneste for gassfergene, oppleves nå et samband som verken næringsliv eller befolkning kan stole på. Når en gassferge er ute av drift, må den andre gassferga betjene 3 samband i Hasvik og Loppa kommuner.  Det betyr lavere frekvens og stort press på kapasitet og økonomi for næringsliv og befolkning.  Hvis en i tillegg «krydrer» sambandet med noe vær- utfordringer, så blir situasjonen svært låssatt.

Vær- utfordringene kommer lett.  Hasvik Kommune er utropt til nr 1 i Norge hva vind angår.  Nettopp vind er ei utfordring for disse fergene.  20 m/sek er det samme som sterk kuling.  Blåser en slik vind rett i siden på disse fergene, så har de ikke krefter i reserve til manøvrering.  Det betyr i praksis at mannskapet om bord ikke kan ta unødig risiko i havner.  Ergo senkes vindgrensa slik at en har kapasitet i reserve til manøvrering.  Det betyr videre at en kansellerer ruter når vindstyrken registreres til 15-16 m/sek(stiv kuling) eller at værmelding melder det samme.  Mindre fiskefartøy opererer i en fiskesituasjon i slik vind.
Jeg har en viss ide om hvorfor det har blitt slik, men ønsker ikke å berøre det nå.

Tiltak
Jeg tillater meg å si at situasjonen ofte er tilnærmet kritisk for næringsliv og befolkning i Hasvik Kommune.    Det handler om bolyst og lysten til å drive næring i Hasvik Kommune.  I forhold til tidligere anbudsperiode, så har kvaliteten og regulariteten blitt redusert.  Dette er uakseptabelt.
Vi vil derfor sterkt anmode politikerne i Troms og Finnmark fylkeskommune om å foreta ei endring i sambandet.  Endringa kan bestå i å iverksette et annet fartøy som har litt større kapasitet og større stabilitet i sambandet. 

Fartøyet jeg her tenker på er MF Lurøy og opererer som reservefartøy i sambandet.  Fartøyet har kapasitet til 50 PBE, er bygget i 2001 og har konvensjonell fremdrift med diesel motorer.

Saken har vært drøftet i formannskapet i Hasvik Kommune senest den 3.2.20 og orientert om i kommunestyret den 11.2.20.  Situasjonsforståelsen er det tverrpolitisk enighet om.

Hasvik Kommunes fiskerinæring er nå inne i en hektisk periode som forventes å vare 4-5 måneder.  Perioden overlappes av stor aktivitet i reiselivet. 
Det er derfor av stor viktighet og håp om at beslutninger iverksettes relativt raskt.

Lars

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *