Fergekapasiteten Hasvik-Øksfjord

Litt fergehistorikk
I 2010 ble Hasvik-Øksfjord- sambandet omgjort til fylkesvei samband. I forbindelse med nye anbud fra 1.1.2016, ble det fra sentralt hold vedtatt at miljø skulle prioriteres i alle nye fergesamband. Det ble derfor vedtatt (2014) fra fylkeskommunalt hold at det skulle settes inn ei gassferge med en kapasitet på 33 PersonBilEnheter(PBE). Det kunne en gjøre fordi frekvensen skulle økes og kloke hoder mente at dette ville føre til en kapasitetsøkning på 15%. Vel og bra på papiret, men en helt talentløs beslutning basert på informasjon om praktisk og faktisk behov i fiskerikommunen Hasvik!
Selvsagt protesterte politikerne i Hasvik Kommune kraftig på dette da bl.a kapasiteten på trailere ville reduseres kraftig. Forut hadde politikerne i Hasvik gjort krav om ei 60 PBE- ferge og ei overfartstid på 1 time. Det resulterte i, «med nød og neppe», i ei ferge med 40 PBE- kapasitet med dårligere lastekapasitet enn utgående ferge Åfjord hadde. Med basis i beslutninga, må vi ha grunn til å tro at fylkeskommunale politikere hadde atskillig bedre forutsetning for å beslutte hva som var godt nok for Hasviks Kommunes næringsliv og befolkning enn lokale kommunale politikere hadde.
Som nevnt ble nye ferger satt i drift 1.1.2016. Allerede fra dag 5 i anbudsperioden starta utfordringene med sambandet. Utfordringene har vedvart og pågår, og det har ikke mangla på engasjement fra lokalt politisk hold. Mye av utfordringene med vår forbindelse til fastlandet tillegges beslutninger fattet i 2013-2014. Omtrent samtlige Kommunestyre og Formannskapsmøter har hatt Hasvik-Øksfjord- sambandet på agendaen fra og med 2016.
NÅ- situasjonen
Tidlig høst 2018 har politikerne i Hasvik kunnskap om betydelig byggeaktivitet med oppstart i april 2019. Ordfører avtaler derfor møte i oktober med fylkesråd Geir Ove Bakken, samferdselsadministrasjon og Boreal Transport, med krav om større kapasitet fra og med april 2019. 4. januar 2019 blir det avholdt et oppfølgingsmøte. Da blir vi møtt med «forståelse og hvilke problemer som kan oppstå». Boreal Transport er klar til å sette inn øket kapasitet, men tydeligvis er verken fylkespolitiker(e) eller fylkesadministrasjonen klar for dette. 26. februar avholdes et nytt møte. Da er også en av utbygnings aktørene med for å underbygge saken.
En kan få inntrykk av at det er «visse brudd og kanselleringer» også i det fylkespolitiske og fylkes-administrative sambandet. Det ble 4. januar uttalt fra administrativt hold at juridiske vurderinger skulle kunne foreligge innen 14 dager. Dette følges opp av undertegnede pr epost 24. januar(3 uker). Svaret kommer 28. februar og da etter nytt gjennomført møte. Sitat: «Når kostnadsberegningene er klare og de endelige juridiske vurderingene er ferdige, som er avhengige av kostnadsberegningene, vil fylkeskommunen vurdere å øke kapasiteten i sambandet. Dette tar forhåpentligvis ikke så lang tid å avklare».
25. mars følger ordfører opp saken. Svaret på denne oppfølgingen kom 28. mars. Sitat: «Fra administrasjonens side ser man ikke umiddelbart behovet for å øke kapasiteten på sambandet Øksfjord- Hasvik ytterligere, etter økningen av antall avganger i 2018, som følge av den planlagte utbyggingsaktiviteten som er i området fremover. Det har heller ikke kommet bestilling eller penger gjennom politiske vedtak for å øke kapasiteten på sambandet i 2019».
Med dette svaret så dokumenteres manglende «kommunikasjonsevne» og politisk/administrativt initiativløst arbeid. Det er så tafatt! 6 måneder er gått og en har politisk ikke klart engang å få saken på kartet! Atter en gang velger både den samferdsels politiske ledelse og administrasjon galant å overse kommunalpolitisk kunnskap om egen nå- situasjon. Mon tro om en har hatt for mye fokus den siste tids regionutfordringer?
Til slutt må nevnes at det er konstatert(2016) at årlige fergemidler, kr 117 mill til 6 samband i Finnmark, utnyttes med knappe 90 mill av FFK. Det betyr i teorien at det skal finnes en økonomisk restkapasitet på 27 mill kr hvis en forutsetter at midlene fordeles likt over år.
Den byggeaktivitet som skal gjennomføres i 2019 kommer på toppen av den pressa kapasiteten som vi pr i dag har i Hasvik-Øksfjord- sambandet. Ei midlertidig 50-60 PBE-ferge vil derfor gjøre sambandet mer forutsigbart for næringsliv og befolkning. Det burde derfor være rom for å sette inn en større kapasitet i Hasvik-Øksfjord- sambandet da denne visstnok er beregnet til ca 7 mill kr!