Folkemøte 05.09.17

Takk Runar og Geir Ove for at
dokker prioriterer Hasvik samfunnet i en ellers hektisk valginnspurt. Det sier meg noe om at dokker ser hvor viktig
Hasvik-Øksfjord- sambandet er for oss.

Har 4 spørsmål til dere. Foran hvert spørsmål har jeg noen fakta og
påstander.

Vi har et fergetidsskille før
og etter 1.1.2016. Historia for dagens
fergeløsning med alle dens fasetter kjenner dere. Det skal jeg la ligge.

Vi har 46 fergebevegelser pr
uke. Det er bra ift tidligere 38. Antall PBE er øket fra 35 til 40 pr avgang. Tonnasje pr avgang er redusert, noe som gir store
utfordringer for alle brukere da tungtrafikken tar sitt. I litt urolig vær gir dette ikke
forutsigbarhet. Mao så blir reisetida
betydelig forlenget. Tid er penger for
alle, men spesielt utsatt i denne sammenheng er næringslivet.

Fiskerikommunen Hasvik er som
dere vet avhengig av ei forutsigbar ferge og ei ferge en kan stole på kommer og
går også når vinden øker til over 15 m/sek.
Begrensninger er satt til 21 m/sek av rederi…

Sjømessig sikkerhet, slik jeg
mfl ser det, er ikke endret etter 1.1.16.
Dog har vi ei endring ifm transport av farlig last som gjelder alle
fergesamband i Norge.

På dagens ferger er den generelle kvaliteten senket. Slik er den allmene
oppfatninga. Krav fra Hasvik Kommune ble i sin tid ikke
innfridd. (60 PBE og 60 min overfartstid) En trenger ikke være professor i
økonomi for å skjønne at det har med økonomi å gjøre. FFK har mange som skal prioriteres. Noen av prioriteringene har vært sterkt
kritisert.

Staten overfører 117 mill pr
år til FFK ift drift av 6 fergesamband.
Ca 85 mill benyttes til fergedrift.

1. Kan dere bekrefte at resterende, ca 32 mill kr, benyttes til drift av
hurtigbåter og annen samferdsel i Finnmark?

Det ble bekreftet at slik er det.

I august var det en stor grad
av krise i Hasvik Kommune ifm feil på begge gassfergene. 4 døgn uten ferge har satt og setter sitt
preg på befolkning og næringsliv og føyer seg pent inn i rekken av
uregelmessigheter. Dette må aldri skje
igjen!

Dagens vilkår for Boreal sier at fra og med døgn 4 skal reserveferge settes inn.
2. Hvilken plan foreligger når/hvis
begge ferger er ute av drift?

Dette ble ikke besvart direkte. Ut fra det kan en anta at det ikke finnes noen planer fordi dette ikke skal skje!

Ved feil på 1 gassferge skal
reserveferge fra døgn 4 settes inn. Ferge2 skal innta en reserverute løsning.
Dette er rett og slett for dårlig.
Økonomi er etter mitt syn en hovedårsak til en slik dekning av
Hasvik-Øksfjord- sambandet. Et moderne
samfunn kan rett og slett IKKE være bekjent av en slik disponering ift
næringsliv og befolkning. Hvor ellers i
landet forekommer en slik disponering….

Det har vært ca 100
ruteforstyrrelser hittil i år.

Jeg regne med at vi
kommuniserer med en fremtidig stortings politiker.

For å sikre samfunn og
næringsliv må reaksjonstida for innsetting av reserveferge komme så nært 0 timer
som mulig. En mulig løsning kan være ei operativ
reserveferge som til daglig trafikkerer Øksfjord-Tverrfjord- sambandet. Dette har en kostnad.
3. Vil du som fylkespolitiker og
sannsynligvis kommende Stortingspolitiker, seriøst love oss at du aktivt vil sørge
for at øremerkede midler blir fremskaffet snarest og senest ila 1 år til dette
eller andre løsninger som sikrer samfunn og næringsliv på en god måte?

Dette ble ikke lovet spesifikt. Kommentarene fra Geir Ove Bakken går bl.a at reaksjonstid på 4 døgn IKKE er godt nok og at det ikke skal stå på penger for å få til ei løsning som sikrer samfunnet bedre. Dette følges opp nærmere.

Mitt siste spørsmål trenger
du konkret ikke å ta stilling til. Jeg
forstår at det kan være ømtålig for noen. Hasvik Kommune ønsker
fergetilknytning til Isnestoften i Alta Kommune. Dette kan sees i sammenheng med at sambandet
blir en del av riksveinettet og derigjennom en annen finansiering. Dette vil helt klart gi betydelige forbedringer
ift befolkning og næringsliv.
4. Har du noen tanker om dette du gjerne
vil dele og hvilke utfordringer ser du eventuelt ift NTP?

Lars

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *