Fergesambandet til/fra Hasvik Kommune

Hvis overfartstid var det eneste «kvalitetsparameter» å
styre etter, så er vi faktisk ikke kommet lengre i fergesambandet fra/til
Hasvik enn 1975! Da hadde Hasvik Kommune
sitt første fergeanløp.

Slik jeg ser det, så er den eneste forskjellen på dagens
ferge og 1975- ferge versjonen, at dagens ferger er universelt utformet og har
gass som drivstoff. Vi passasjerer
merker jo ikke noe til teknologi forbedringen som har skjedd på broa og i
motorrommet. Så kunne jeg nok ha sagt
mye mer om de nye fergene fra 1.1.16, men det skal jeg la ligge!

Fylkesvei(FV) 882 går fra Breivikbotn i Hasvik Kommune til
Langfjordbotn i Alta kommune. Denne
veistubben, inklusiv Øksfjord tunnelen på 4,2 km, er totalt 86 km lang. Den inkluderer også fergeforbindelsen
Hasvik-Øksfjord på 16 nm(30 km).
Alt dette finansieres av Finnmark Fylkeskommune, som igjen får sine
(begrensede) overføringer fra staten.
Midlene fra staten er IKKE øremerkede midler. Det betyr at politikerne på fylket må gjøre sine
prioriteringer ift vei, ferger, skole, kultur, helse, næring og andre
samferdsels satsinger.

Fylket har 6 fergesamband.
For disse sambandene får FFK overført ca 117 mill kr årlig(19,5 mill pr
samband). I 2015 ble brukt ca 85 mill
kr, resten er da prioritert annerledes.
Gjennom en undersøkelse, satt i sene av Hasvik Kommune og gjennomført av
Møreforskning, er det fremkommet at riksvei fergesamband i 2015 ble budsjettert
med nærmere 60 mill kr pr samband.
Det hører også med til historien at FFK la til grunn statistikker for 2011/2012
når nye ferger skulle settes sammen. Det
resulterte i ei 33 PBE- ferge(PersonBilEnheter). Dette fikk Hasvik Kommune omgjort til ei 40
PBE- ferge. Hasvik Kommune hadde gjort KRAV
om ei 60 PBE- ferge.

I løpet av 42 år har det IKKE skjedd noe utvikling i
overfartstid. Ei heller regularitet da
vi i 1. halvår 2017 har hatt 6% ruteforstyrrelser(3 pr uke i snitt er forverring). Jeg antar at statistikken for første driftsår
ikke er noe bedre, tvert om!
Sammenlignbare samband har en servicefart på ca 16-18 kn. Hasvik-Øksfjord- sambandet har hatt og har en
servicefart på ca 12 kn. En liten-stiv
kuling fra N-SW reduserer denne fort til 8-10 kn, hvis enheten i det hele tatt
er i bevegelse. Det er ikke særlig fremtidsrettet for næringsliv og befolkning.

Hasvik-Øksfjord- sambandet er i et værhardt område. FFK har internt gjort sine prioriteringer mht
spesifikasjoner på fergene. Dette er
gjort, etter det jeg kjenner til, UTEN å bruke den kompetansen som Statens
vegvesen besitter. Dermed har vi fått 2
ferger som overhodet ikke er egnet for å trafikkere i det farvannet de opererer
i. Hittil i år har det vært 32
kanselleringer på grunn av været, 20 kanselleringer pga tekniske utfordringer
og 19 avganger med redusert passasjer kapasitet. Redusert kapasitet skyldes at fergene IKKE
har!! nødvendig sikkerhetsutstyr ift farlig last(tankbil m/drivstoff). Dermed må max passasjer på avgangen ikke
overstige 25 ift regelverk. Farlig last
gjelder også på retur av tom tankbil.
Dette gir ikke bare utfordringer for Boreal Transport Nord, men også for
befolkning og næringsliv i Hasvik Kommune.

Møreforskning har konkludert med at kapasiteten vil være
sprengt i 2020. Vi ser allerede nå i
store deler av året at kapasiteten ikke er tilstrekkelig. Med de ruteforstyrrelser som registreres så
forverres dette. Dette betyr igjen at
næringsliv og befolkning føler stor usikkerhet, noe som igjen går på utvikling
av samfunn og næringsliv. Har ikke
fiskerikommunen Hasvik også et krav om utvikling?
25 millioner kg fisk produseres i Hasvik Kommune. Majoriteten av dette skal ut på rullende
transport. 2500-3000 trailerbevegelser i
tillegg til personbiltransport. Alt
dette skal i dag gjennom «flaskehalser» som Hasvik-Øksfjord- sambandet og FV
882 med dens kvalitetsmessige «fasetter».

Med de fylkeskommunale prioriteringer innenfor samferdsel
som er gjort og gjøres, så kan en håpe på at FV 882 får sin renessanse, men å
tro på det er verre!

Det er helt opplagt at det må skje ei dramatisk endring av
fergesambandet til/fra Hasvik Kommune. Å
få omgjort FV 882 til riksvei, herunder statlig finansiering, er svært lite
sannsynlig i overskuelig fremtid. Ved å
knytte Hasvik Kommune til E6 ved industriområdet på Langnes i Alta kommune,
tilbakeføre fergesambandet til/fra Hasvik til riksvei, øke fergekapasiteten til
minimum 60 PBE, så gir det noen helt klare fordeler:

-skipsførere kan velge farled ift vær
-trailerkapasiteten øker
-bedre økonomi for næringslivet
-ordnede hvileforhold for trailersjåfører
-kortere og bedre transportvei til markedet
-roligere farvann inn Sørøysundet og Altafjord
-kortere reisetid (inklusiv kø og usikkerhet)
-større kapasitet – mindre kø – kortere reisetid

FFK har tatt mål av seg i å ha en servicegrad på 98%. Med dagens ferge og ruteforstyrrelser er ikke
det mulig. Ergo må noe fundamentalt gjøres
med de FFK- beslutninger som er gjort i 2014.
Langt på vei har en også erkjent dette ved at FFK har gjort vedtak om å
tilbakeføre fergesambandet til staten.
Frem til 2010 var Hasvik-Øksfjord- sambandet riksvei samband. Dette ble endret i anbuds perioden 2000-2015
og næringsliv og befolkning fikk først merke endringen 1.1.2016.

Det er ikke tvil om at økonomi har spilt en vesentlig rolle
i forhold til valg av løsninger, overfartstid og øvrig kvalitet på materiell
som betjener sambandet i dag. Sambandet har vist seg å være en flaskehals for
samfunn og næringsliv allerede i forrige anbuds periode.

Etter 42 år er det nå dags for betydelige endringer!

Lars

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *