Kommunikasjoner fra/til Hasvik
En kan godt forstå
frustrasjon rundt kansellering av fergeavgangen kl
0630 i dag. En kan også forstå frustrasjon
mht kansellering av hurtigbåter til/fra Hammerfest. Det siste er tatt opp skriftlig den 5.1.16
med oppdragsgiver. Ift kansellert fergeavgang, så har ordfører anmodet om et
møte med Finnmark Fylkeskommune og Boreal Transport Nord AS.
Jeg er gjort kjent med at MF Hasvik og MF
Bergsfjord har et lavenergi skrog. Det
innebærer at fartøyene er lettere å drive fremover og til det trenges det
mindre motorkraft. Fartøyene har
sidevind begrensning satt til 21 m/sek.
Rundt avgangstiden blåste det 22 m/sek(liten storm), men ca 30 min
senere var middelvinden på ca 14 m/sek(stiv kuling). Med andre ord, avgangen kunne ha vært utsatt
30 min.
Ved å forhøre meg litt rundt om erfaringene
med fartøyene, så virker noe motstridende. Det kan synes som om disse fartøyene er
tregere under manuvrering til/fra kai og sansynligvis mer treg med last.
Lavenergi skrogene gjør også det at kurs påvirkes i større grad av vind ved
avgang og det er dermed mindre rom for å gjøre feil.
Jeg er noe opptatt av at mannskapet på
fergene skal skaffe seg erfaring under forskjellige forhold. Det betyr ikke at en ikke skal være
pro aktiv. En må kunne forvente at rutene
trafikkeres etter oppsatt plan, selv om det blåser stiv kuling fra sør-øst.
For å tilfredsstille min egen nysgjerrighet,
undersøkte jeg hvilke krefter som påvirker et fartøy sideveis.
Med det sideareal fergene har, så medfører det vindkrefter i størrelsesorden ca
1100-1200 HK ved vindhastighet på 20 m/sek.
Etter det jeg forstår har dieselgeneratoren ombord en kapasitet på 1200
HK.
Det kan synes som om miljø og underveis-
fart er prioritert ift tilstrekkelig manøvrering kapasitet. Jeg er imidlertid opptatt av at det opprettes
dialog med oppdragsgiver og transportør før en tar innover seg begrensningene.
Svært viktig er det at både næringsliv og befolkning har forutsigbarhet i våre kommunikasjoner!