Kommet igang
Marin verneplan
for Lopphavet
Så langt har det vært en del uformelle og formelle
møter. En av de viktigste saker som har
vært drøftet er marin verneplan for Lopphavet.
Den har vært drøftet med representanter for Fylkesmannen i Finnmark og i
Formannskapet. I korte trekk går den ut
på å gi Lopphavet, inklusiv «fjærasteinan» langs Hasvik Kommunes kyst en
vernestatus. Jeg kjenner saken koker i
ryggmargen med forgreininger til topplokket!
Noe «overkok» ble også hørbart i møte med Fylkesmannes representanter.
Vernestatusen medfører betydelige begrensninger i framtidig
utvikling i våre havområder. Ordfører
har drøftet saken med Stortingspolitikerne(tverrpolitisk) fra Finnmark og
høster bred støtte.
Utkastet til verneplanen inneholder flere feil i
faktagrunnlaget. En kan ha en viss
forståelse for at enkelte referanseområder får en spesiell status, men å legge
begrensninger på hele havområdet som berører Hasvik Kommune er HELT
uakseptabelt. (Joda, vi kan fiske litt…)
Miljømyndighetene sentralt og regionalt har mer eller mindre
arbeidet med dette siden medio 90- tallet.
Dette ble først kjent for politikerne i Hasvik Kommune i juni og en
forventer at korte frister skal overholdes.
Det er heller ikke akseptabelt og en har anmodet om 6 måneder
utsettelse.
Beredskapsplaner
Loven krever at alle kommuner skal ha kriseplaner. Etter min mening så innfrir Hasvik Kommune
med godt monn. Dog trengs revisjoner og
det arbeidet er godt i gang. Forståelig
nok er de unntatt offentlighet jfr Offentlighetsloven § 21 og Forvaltningsloven
§ 13.
Jeg synes dette er et viktig og interessant felt å arbeide
med. Jeg er også opptatt av at det blir
øvet i scenarioer som kan oppstå slik at de som har oppgaver i planene blir
drillet så godt som mulig.
Personlig kan jeg også havne i en aksjonsledelse og jeg ønsker å være forberedt
både mentalt og i praksis så godt som mulig.
Budsjett 2016
Dette ble noe uformelt drøftet på siste
formannskapsmøte. Budsjett skal endelig vedtas
18. desember, men jeg tillater meg allikevel å nevne noen investeringsområder som
kan bli vedtatt:
Renovering av Holmenkaia i Sørvær, delrenovering av firemannsboligen i Storgata
i Hasvik, ny brannbil, flytebrygger for fiskeflåten i Hasvik og ellers
investeringer i trivsels og- effektiviseringstiltak.
Flyktninger
Det er en svært utfordrende situasjon for landet den
strømmen av flyktninger vi ser ankommer.
Jeg tror mange av oss tenker på hvilken konsekvens dette kan ha for oss
på lengere sikt, men på den annen side kan vi neppe unnlate å hjelpe mennesker
i nød. Om de som kommer fra Russland har
vært i nød eller i krigslignende situasjon må en kunne tillate seg å stille
spørsmålstegn ved.
Jeg tror at det neppe blir opprettet et asylmottak i Hasvik
Kommune. Imidlertid kan ikke utelukkes
at vi må bosette noen, fortrinnsvis familier.
Formannskapet har foreslått at vi kan bosette inntil fire familier i
2016. Antallet kan med dette bli 15-20
stk. Kommunestyret skal ta stilling til
dette den 25.11.1.
Nyferga fra 1.1.16
I dagens FD kunne vi lese noe
om nyferga MF Hasvik. Jeg sendte
følgende kommentar til FD- artikkelen:
«De nye fergene MF Hasvik og MF Bergsfjord, nevnt I dagens FD i, er nok en
forbedring ift dagens kapasitet.
Jeg ser at MF Hasvik sammenlignes med Boreals tidligere
ferge , f.eks MF Hasfjord, som trafikkerer i Loppa. Ut fra det blir
kapasitetsøkninga sannsynligvis korrekt. Ift Hasvik- sambandet, så blir
personbilkapasiteten(PBE) øket med 5 (14%, fra 35 til 40 PBE). I tillegg
kommer flere avganger.
MF Hasvik er faktisk 62 m og ikke 67,6m slik nevnt i
artikkelen, mao 1 m mindre enn MF Aafjord som trafikkerer strekningen i
dag. MF Hasvik er også mindre i DWT(lastebærende kapasitet inkl
drivstoff, proviant mm). MF Hasvik 260 DWT og MF Aafjord 440 DWT.
I praksis betyr det for Hasvik- samfunnene en reduksjon i
trailer- kapasiteten pr avgang, men en økning i PBE. Imidlertid
kompenseres dette noe gjennom øket frekvens mellom Hasvik og Øksfjord. En
dobling i Hasvik ruta er langt fra virkeligheta.»