Fergesambandene i Hasvik og Loppa
Klarere tale enn det som fremkommer i media 7. mai 2018 kan
det neppe sies:
…at Boreal bryter kontrakten og at det iverksettes full granskning!
Dette er fullt ut i tråd med min oppfatning og svært mange
med meg. Vi som bor, arbeider og driver næring i Hasvik og Loppa kommune
er opptatt av at samfunnene kommunikasjonsmessig har løsninger som bidrar til
forutsigbarhet og trygghet. Dette er såklart spesielt viktig for samfunn
som har sin vei over havstrekninger.
Politikerne i Hasvik Kommune innga i en tidlig fase sitt syn
på hvordan fergeløsningen burde være i Hasvik-Øksfjord- sambandet. Slik
ble det ikke. Vi ser allerede nå at kapasiteten periodevis er sprengt og
verre vil det bli. Vi registrerer at næringslivet taper betydelige summer
ved at produkter ikke kommer tidsnok inn i markedet. Næringsaktører som
leverer sine varer og tjenester til vårt samfunn taper i konkurranse på
grunn av forsinkelser/ventetid. Dette burde være kjent for de fleste nå!
De kontraktsmessige forhold er unntatt offentlighet.
Anbudskrav er imidlertid kjent. Et av kravene er at det skal stilles
reservefartøy i sambandene fra og med døgn 5. Det i seg
selv er et helt ufattelig vilkår. Jeg har forsøkt å finne ut av om det i
det hele tatt finnes slike fergebetingelser ellers i samfunnet. Det har
jeg ikke funnet. Det jeg har funnet er at fylkes fergesamband opererer
med timer før reserveferge skal være på plass. At Finnmark
Fylkeskommune i sin tid inngikk en slik kontrakt er, etter mitt syn,
utelukkende på grunn av økonomi og ønske om å prioritere annerledes.
Dette på tross av at en ikke utnytter fergefinansiering fra staten med mer enn
75% til fergedrift.
Både ordfører og varaordfører har brukt utrolig mye tid på
fergeforbindelsen vår og vi har hatt flere møter med bl.a FFK og Boreal.
Det er gjort vedtak i fylkestinget om tilbakeføring av sambandet til
staten. Det er gjennomført frekvensøkning i deler av året. Det er
bra!
I våre møter 18.8.17 i Alta og 6.11.17 i Vadsø, foreslo vi at ei permanent
operativ reserveferge burde trafikkere sambandet Øksfjord-Tverrfjord.
Denne kunne da på kort varsel settes inn som reserveferge i et forbedret B-rute
opplegg. Løsninga ble positivt mottatt, men det ble poengtert at denne
måtte få sin finansielle løsning.
Hva er status? Når kan vi forvente at løsninga blir effektiv? Det
er forståelig nok at saken må gis en tidslinje. Det kan gi
samfunnene sikkerhet og trygghet på sikt, fordi vi fortjener det og kan se
fremover! Etter min mening handler dette om grunnleggende prioriteringer
i et samfunn. Ikke minst har det mye å si for omdømme av FFK, Boreal og
samfunnene våre.
Våre samfunn har hatt en betydelig vekst innenfor fiskeindustri,
oppdrett og turisme. Fiskeindustrien i Hasvik Kommune har for lengst
passert 1 mrd i omsetning. Oppdrettsnæringa nærmer seg 0,5 mrd i
omsetning og sist, men ikke minst, turistvirksomheter handterer nå nærmere
60.000 gjestedøgn. Både Hasvik og Loppa kommuner ligger ved resurssterke
områder. Dette kan gi grunnlag for framtidig vekst og utvikling. Ei
hindring er flaskehalsen i fergesambandene.
Etter min mening må det nå tas nødvendige politiske grep for
i størst mulig grad eliminere den usikkerhet befolkning og næringsliv i Hasvik
og Loppa kommuner over tid har blitt utsatt for!
——————————————————————————————–
Sendt som epost til Geir Ove Bakken, Ragnhild Vassvik, Eva D. Husby, Siv O. Gamst, Steinar Halvorsen, Stein Thomassen, Loppa AP, Finnmark AP