Ferger og expressbåter til/fra Hasvik
Møte i dag med med Finnmark Fylkeskommune v/Geir Ove Bakken og Per Bjørn Holm-Varsi,
samt 3 representanter fra Boreal Transport Nord AS.
Først av alt; både FFK og Boreal er opptatte av sikkerhet for passasjerer,
mannskap og fartøy. Det er det fundamentale. Selv ikke sjefen for Boreal kan pålegge
skipsførere å endre beslutning ift kanselleringer. Slik er det og ingen kan overprøve det. Ikke politikere engang J
Når det er sagt så har nok mange fått erfare
kanselleringer. Etter manges mening
unødvendige kanselleringer, men en må huske på at også hurtigbåtene er nye og
erfaringer skal opparbeides.
Utfordringene går ift vær og ising.
Ising kan medføre at redningsutstyr fryser fast. Det må båtfører hensynta i sin vurdering
hvorvidt ruta skal trafikkeres. Mitt
innspill til FFK og Boreal var at det må legges inn mer slakk i rutetidene slik
at passasjerer er sikre på å nå de avtaler en inngår. Dette forslaget ble tatt godt imot. Boreal kunne også nevne at fra april vil et
nytt fartøy være på plass som stby- expressbåt.
Mht fergene så ble det opplyst at MF Hasfjord er reserveferge i Loppa- sambandet. Dette på tross av at alder på fergene er satt
til 15 år. (At alder ikke gjelder
reserveferge sjekkes). Jeg tok også opp
kafedrifta på fergene. Det vil om kort
tid komme automater med mat og kaffe på gassfergene.
I dag stiftet jeg bekjentskap med Loppøy. Sertifikatene til dette fartøyet ble utstedt
i september 2015. Fartøyet er på 26,3 m(86 fot)!! og er det «minste»
fartøyet som betjener Hasvik. Det andre
er Årøy, en CombiCat, med plass til 8-10 biler og 70 passasjerer og er 33 m(108
fot).
Loppøy blir rost av mannskapet for å være en meget sjødyktig
båt som tåler mer enn sine forgjengere.
Fartøyene er lette og det kan være utfordringer med å legge til kai i
mye vind. Båtene er sertifisert for en
signifikant bølgehøyde på 2,5 m(gjennomsnitt av de største 1/3 av bølgene). Det betyr at enkelte bølger kan være både 3
og 4 meter høye.
I løpet av få dager har jeg fått prøvd fartøyene. Jeg har snakka med administrativ ledelse for
operatør, Finnmark Fylkeskommune politisk og administrativ ledelse, skippere,
styrmenn, matroser og reisende. Jeg
sitter igjen med en positiv følelse. Når
elementene i Finnmark raser over land og sjø, så må selv «fanden på flatmark»
gi tapt! Liv og helse er pri 1, la oss
nå ta det inn over oss. Reflekter også
over at vi har nye fartøyer «all over» og disse skal mestres på en sikker og
trygg måte til beste for oss passasjerer.
Og sist, men ikke minst, kan det av og til være litt tekniske
utfordringer for å få nye saker å gå seg til.
På tur fra Hammerfest til Hasvik blåste det periodevis 14-15
m/sek, liten til stiv kuling fra øst.
Fartøyet opplevdes som behagelig.
Tidsforbruk 1 time og 40 minutter, mao 10 minutter forsinket til avgang
fra Hasvik og det underbygger at rutetidene er for knappe, så her må ting
endres på!