Hvorfor?
Vi har passert langfredag 26. mars 2016 og har tatt innover
oss at vår forbindelse til fastlandet atter en gang har glimret med sitt
opphold. Hvorfor har dette skjedd? Hvorfor skjedde det ikke i påsken 2015 da vår
forbindelse til fastlandet utførte søndagsruter disse dager? Hvorfor har hukommelsen til FFK sviktet? Hvorfor er det ikke samsvar mellom
ruteopplysningen og Boreal Transport Nord sin utførelse av oppdraget?
Hvorfor?
Med god grunn blir vår ordfører, og mange med henne, inn i «granskauen»
forbannet. Jeg er normalt ei tålmodig sjel,
men føler at denne tålmodigheta atter en gang blir satt på en utfordrende
prøvelse. Jeg blir irritert. Jeg blir irritert på vegne av at vårt
næringsliv ikke får levert sine varer til rett tid. Jeg vet faktisk mye om reklamasjoner, noe
mange andre også vet at jeg vet. Å
levere til rett tid er KVALITET!
Hvorfor skjønner ikke FFK dette? Har de
glemt at de også leverer på TID? Har de
glemt at de skal stå til tjeneste for et samfunn med KVALITEET? Eller er det slik at de pleier sin egen «syke
mor»?
Beklager Eva(Eva er ikke Eva), at du måtte på jobb i
går! Du burde få ha langfredagen i fred
sammen med din familie. Hadde det vært
mulig å være pro- aktiv i denne sammenheng, så ville det vært mulig å ha gjort
noe med dette.
Kommunikasjon kan være vanskelig hvis en gjør det vanskelig, men på ingen måte
umulig, eller ka FFK/Boreal?
Det leder meg inn på en ny side av samme tema, nemlig
kommunikasjon. Noe alle vet så handler
dette ikke bare om å prate med hverandre.
Kommunikasjon kan være en- veis og to- veis. Når vi reiser utenfor Finnmark fylke, så blir
en, mer eller mindre, «torpedert» med kommunikasjon.
Mange av oss har lært seg å kommunisere effektivt. Vi bruker tilgjengelige plattformer til
det. Hvorfor har ikke FFK/Boreal tatt i
bruk(ekskludert) tilgjengelige plattformer til å kommunisere med sine kunder?
På en enkel måte kan vi følge med hvor MF Hasvik/Bergsfjord er, men denne automatiserte
kommunikasjon blir ikke utnyttet fullt ut!
I stedet bruker en manuelle tjenester til å rapportere kanselleringer/forsinkelser
gjennom flere ledd, med potensielle feilkilder.
(Noe vi jo vet mye om) Uforståelig!
En minimalistisk stil var mer eller mindre «ut» i begynnelsen
av dette årtusen. Mye er imidlertid
minimalistisk med våre ferger, herunder data kommunikasjon. På tross av at trådløst nett skal leveres iht
anbudet, så kan vi oppleve at dette IKKE er tilgjengelig på vår ferd over
Lopphavet. Vi opplever sågar at billetter
ikke blir solgt før vi er halvveis hjemme.
Skyldes dette en svært så minimalistisk(les begrenset)
datakommunikasjon?
Hvorfor i «Lopphavet» skal vi gå baklengs inn i framtida?
Hvorfor?