Ny motorferdselslov
Ny motorferdsellov innføres fra juni 2021. Kravene er omfattende, både for nye og gamle? scooterløyper. Må vi da stenge alle skuterløyper i Finnmark?
Forskriften er i endring;
Nå kan kommuner lage løyper selv. Det er imidlertid noen terskler; Stort handlingsrom, men mye arbeid i forhold til de krav som ligger i forskriften.
§ 4 a (forskrift om bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag)
Motorkjøretøyer kan i utmark og på islagte vassdrag bare brukes i samsvar med forskrift gitt av departementet.
Departementet kan gi kommunestyret, eller annet folkevalgt organ som kommunestyret bestemmer, myndighet til i forskrift å fastsette løyper for kjøring med snøscooter på vinterføre. I kommunene Finnmark og Nord-Troms (kommunene Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord) omfatter myndigheten også adgang til i forskrift å tillate kjøring ut av løypa på islagt vann for å raste.
Løypene skal ikke legges i verneområder, foreslåtte verneområder eller nasjonale villreinområder. Løypene skal ikke være til vesentlig skade eller ulempe for reindriften eller kreve terrenginngrep. Ved fastsetting av løypene skal kommunen ta særskilt hensyn til støy og andre ulemper for friluftslivet. Kommunen skal også ta hensyn til naturmangfold, bolig- og hytteområder, landskap, kulturminner og kulturmiljø og sikkerheten for dem som kjører og andre. Før fastsetting av løypene skal kommunen utrede virkningen løypene vil ha for friluftsliv og naturmangfold i influensområdet, samt kartlegge og verdsette friluftslivsområdene der løypene planlegges, og vurdere betydningen av disse områdene opp mot øvrige friluftslivsområder i kommunen.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om løypene og kommunens saksbehandling, herunder regler om klage på kommunens vedtak om fastsetting av løyper etter andre ledd.
Utrednings plikten for kommunene kan vise seg å bli omfattende og kostnadskrevende. Hvis det går slik de «verste pessimister tror», kan kostnaden bli opp mot 100.000 kr pr km!!! Hvis det blir slik så stenges skuterløyper.
Utredningen skal bl.a omfatte:
-virkningen av løypen har på friluftsliv
-krav til
kartlegging og verdsetting av friluftsliv
-Kartlegging og
verdsetting av friluftsområder
-Virkning på
naturmangfoldet, særlig hekkeplasser for rovfugl, ynglende rovvilt og sårbar
natur
-Støy, vurderes etter
veileder; konflikt ift stillhet. Vurdere
dette sjablongmessing. Ikke måling
-Urede forhold til
landskap
-Kulturminner og
kulturmiljøer
-Vurdere sikkerhet,
snøskred(NGU) og sikker is
-Ingen løyper uten
grunneiers samtykke
-Bestemmelser om
scooterløyper i kommunal forskrift. Fart
har betydning for støy og sikkerhet
-Kjøretid; redusere
konflikt ift bebyggelse
-Rasting; betydning
for friluftsliv, støy og sikkerhet
-Fastsette betaling
for å kjøre i skuterløyper
Formelle forhold:
-løyper etter
motorferdselloven
-Klagerett;
hytteeier, reindrift, scooterforening, naturvernforbundet etc…
-Statlig myndighet
har innsigelsesrett
-Kartlegging av
friluftsområder
Før arbeidet igangsettes, vil en se hvilke kriterier som Fylkesmannen legger til grunn. Herunder om bl.a utredningsplkten også skal gjelde gamle løyper.
Dette omfatter i prinsippet alle i et samfunn og det er derfor viktig med medvirkning.
Verdsettingskriterier er bl.a brukerfrekvens, funksjon, egnethet, tilgjengelighet mm. For
at verdsetting skal være etterprøvbar bør det redegjøres klart for hvilke
vurderinger og kriterier som er lagt til grunn.
Kartlegging
av Hasvik Kommunes friluftsliv bør være gjort innen 2018 og skal inntas i kommuneplan.